Zebranie szkoleniowo – seminaryjne Koła Spawalników SIMP o/Gdańsk

 

Dnia 26.10.2017 o godz. 14.30 w Audytorium im. prof. Edwarda Geislera w budynku Wydziału Mechanicznego Politechniki Gdańskiej odbędzie się kolejne zebranie szkoleniowo – seminaryjne Koła Spawalników SIMP o/Gdańsk.

Na zebraniu omówione zostaną:

  • innowacyjne zautomatyzowane i zrobotyzowane rozwiązania technologicznych linii produkcyjnych stosowanych przy wytwarzaniu przestrzennych sekcji kadłuba statków;
  • innowacyjne rozwiązania dotyczące zasilania głowic spawalniczych w metodzie SAW.

Spotkanie zakończy praktyczny pokaz spawania łukiem krytym pod topnikiem dużymi prędkościami z wykorzystaniem metody long stick-out.

 

UWAGA!
Ze względów organizacyjnych wymagane jest potwierdzenie udziału w seminarium do dnia 19.10.2017 na adres e-mail: tadeusz.w aszkiewicz@crist.com.pl lub marek.szweda@figel.pl

____________________________________________________________________________________________________________________

XIX Pomorskie Sympozjum Spawalnicze

XXI Spotkanie Spawalników Wybrzeża

Zapraszamy na XIX Pomorskie Sympozjum Spawalnicze połączone z XXI Spotkaniem Spawalników Wybrzeża.

  • Spotkanie odbędzie się 7 września 2017r w budynku Wydziału Mechanicznego Politechniki Gdańskiej.
  • Wystawa sprzętu spawalniczego zlokalizowana będzie przed budynkiem Wydziału Mechanicznego.
  • Parking dla uczestników Sympozjum – przy ulicy Fiszera (mapka poniżej).
  • Spotkanie towarzyskie odbędzie się we „Wróblówce”, ul Borówkowa 18, Gdańsk.

 

 

Prosimy o wypełnienie i przesłanie formularza zgłoszenia (dla osób wymagających wystawienia faktury).

 

Zaproszenie Spotkanie Spawalników 2017

Formularz Zgłoszenia na Spotkanie Spawalników 2017

Program Spotkania Spawalników Gdansk 2017

 

____________________________________________________________________________________________________________________

Działalność Koła Naukowego Konstruktorów Pojazdów w Zespole Inżynierii Spajania

KN Konstruktorów Pojazdów jest kołem naukowym działającym przy wydziale mechanicznym, które za główny cel postawiło sobie budowę pojazdów. Koło powstało 1 października 2014 roku i obecnie  zrzesza 16 członków. Są wśród nas osoby doświadczone, które zrealizowały już kilka projektów, jak również takie, które stawiają pierwsze kroki w projektowaniu i budowaniu maszyn i pojazdów.

Pierwszym z realizowanych projektów jest pojazd ekologiczny napędzany sprężonym powietrzem z butli o ciśnieniu 200 bar. Pojazd zaprojektowany i budowany na międzynarodowe zawody Aventics Pneumobile 2017. Pojazd trójkołowy, napędzany jest siłownikiem pneumatycznym. Podstawą pojazdu jest prostokątna rama. Nadwozie wykonane z materiału kompozytowego w postaci konstrukcji przekładkowej, składającej się z  włókna szklanego w osnowie żywicy epoksydowej oraz pianki PVC. Zawody polegają na rywalizacji w trzech kategoriach: Acceleration race, Arcade race, Long-distance. Podczas zawodów brane pod uwagę jest również Project management, który polega na ocenie prowadzenia projektu na podstawie prezentacji, przedstawionych kosztorysów i dokumentacji technicznej.

Drugim z realizowanych projektów jest budowa ekologicznego pojazdu miejskiego w oparciu o wymagania stawiane pojazdom klasy Urban Concept, przygotowane przez zespół techniczny międzynarodowego konkursu Shell Eco-marathon. Pojazd weźmie udział w zawodach Shell Eco-marathon Le Mans 2017. Samochód będzie napędzany silnikiem elektrycznym 1 kW . Celem zawodów jest zbudowanie pojazdu, który charakteryzował się będzie jak najmniejszym zużycie energii. W naszym przypadku jest to ilość kilometrów przejechanych na jednostkę zużytej energii elektrycznej (km/kWh). Pojazd zbudowany jest na ramie podłużnicowej, a nadwozie wykonane będzie z włókna szklanego. Posiada skrzynię biegów oraz mechanizm różnicowy (dyferencjał) stworzony na potrzeby projektu.

  

Ramy do budowanych przez nas pojazdów wykonane zostały z profili aluminiowych (PA38) i dzięki uprzejmości i pomocy Panów Witolda Piwińskiego oraz Ryszarda Buzy mieliśmy możliwość spawania metodą TIG w laboratorium katedry Inżynierii Materiałowej i Spajania. Ważną rolę dla naszego koła odgrywa również Pan Dariusz Karubin, który nieraz wsparł nas swoją wiedzą i umiejętnościami w obróbce skrawaniem.

Należy również dodać, iż budowane przez nas pojazdy nie powstałyby gdy nie wsparcie takich firm jak: Projektowanie Maszyn, Styropak, Globart, Laminopol, Kemppi, Igus, Elesa Ganter, TME, Schmith, Sosnowski oraz organizacji SSPG i dziekana Wydziału Mechanicznego.

Członkami KN Konstruktorów Pojazdów są:

Andrzejewski Piotr, Żochowski Tomasz, Sosnowski Dawid, Szóstakowski, Bartosz, Gronowski Michał, Storm   Edith, Szczawiński Wojciech, Wieloszewski Konstanty,  Lutarewicz Paulina, Zieliński Witold, Skibicki Bartłomiej, Smoliński Piotr, Pietrzeniuk Jacek, Szczerba Maksymilian , Zalewski Kamil, Siudmiak Damian

strona internetowa: mech.pg.edu.pl/kn-konstruktorow-pojazdow

facebook: fb.com/kolonaukowekonstruktorowpojazdow

youtube: youtube.com/c/kolonaukowekonstruktorowpojazdow

 

____________________________________________________________________________________________________________________

Jubileuszowe XX Spotkanie Spawalników Wybrzeża

XVIII Pomorskie Sympozjum Spawalnictwa

Na Wydziale Mechanicznym Politechniki Gdańskiej już po raz 20. odbyło się Spotkanie Spawalników Wybrzeża. Spotkanie zostało zorganizowane 8. września 2016 r. przez pracowników Zespołu Inżynierii Spajania PG i firmy Linde Gaz Polska oraz członków Koła Spawalników SIMP. Jest to najstarsze z polskich spotkań branżowych skierowanych głównie do osób związanych z inżynierią spajania, przedstawicieli przemysłu i naukowców. Od 18 lat Spotkanie ma charakter naukowy, gdyż do jego programu włączono Pomorskie Sympozjum Spawalnictwa. W tym roku Sympozjum zorganizowano w Audytorium Wydziału Mechanicznego, a część wystawową zrealizowano wśród fontann skweru przy Budynku Nanotechnologii B.

W imieniu organizatorów gości przywitali: prof. Jerzy Łabanowski, kierownik Zespołu Inżynierii Spajania, mgr inż. Włodzimierz Jacek Walczak, dyrektor regionu Linde Gaz Polska oraz dr inż. Paweł Śliwiński, prodziekan ds. Innowacji i Organizacji Dydaktyki Wydziału Mechanicznego. Program Spotkania składał się z czterech sesji, które poprowadzili dr inż. Dariusz Fydrych i dr inż. Grzegorz Rogalski.

Podczas Sympozjum, którego hasłem przewodnim brzmiało: „Bezpieczeństwo podczas prac spawalniczych” wygłoszono cztery referaty naukowe: prof. dr hab. inż. Jerzy Ejsmont, dr inż. Grzegorz Ronowski i dr inż. Beata Świeczko-Żurek (Wydział Mechaniczny PG): „Wybuchy i metody zapobiegania wybuchom butli z gazami technicznymi w środowisku pożarowym”, dr hab. inż. Jan Stabryła (Wydział Nauk Technicznych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie): „Przypadek degradacji spoiny zbiornika ze stali austenitycznej”, dr hab. inż. Jan Stabryła, dr inż. Krzysztof Dutka (Wydział Nauk Technicznych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie): „Doświadczenia w spawaniu laserowym stali specjalnych”, dr inż. Wojciech Kiełczyński (Wydział Mechaniczny PG): „Niezgodności spawalnicze i ich wpływ na pracę konstrukcji – studium przypadków”. Referaty o charakterze promocyjnym zaprezentowali przedstawiciele firm Fronius, Lincoln Electric, Technika Spawalnicza, IDAL, Witt, Esab, Linde Gaz Polska, 3M, Fanuc, Figel, Belse oraz Multimet.

Podczas przerw uczestnicy zwiedzali wyremontowane i wyposażone w nowoczesne urządzenia spawalnicze Laboratorium Spawalnictwa oraz mogli zapoznać się z życiorysami Zasłużonych Spawalników Wybrzeża, których pamięć uczczono poprzez przygotowanie wspomnieniowych tablic: Romana Kensika, Jana Sobieszczyka, Henryka Czajkowskiego, Ryszarda Wachowskiego, Sylwii Sobieszczyk, Mieczysława Myśliwca, Włodzimierza Walczaka, Mariana Jakubca, Macieja Grada.

Z okazji jubileuszu organizatorzy podarowali zebranym pamiątkowe medale wybite przez dr. inż. Tomasza Olkowskiego. Tradycyjnie na schodach Wydziału Mechanicznego wykonano grupowe zdjęcie, które zostanie umieszczone na kalendarzu rozesłanym wszystkim gościom Spotkania.

Wystawcy zaproponowali w tym roku bardzo ciekawe pokazy najnowszych rozwiązań technicznych związanych z procesami spawalniczymi połączone z konkursami spawania. Zaciętej rywalizacji sprzyjały wysoki poziom umiejętności uczestników oraz wartościowe nagrody.

Po ostatniej sesji referatowej fundatorzy wręczyli nagrody i pamiątkowe puchary zwycięzcom konkursów. Następnie uczestnicy udali się do Wróblówki, gdzie przy staropolskim menu i muzyce zespołu Detko Band oddawano się dyskusjom do późnych godzin wieczornych.

Spotkanie Spawalników Wybrzeża na trwałe wpisało się w plan konferencji Politechniki Gdańskiej i gromadzi od wielu lat ponad 200 osób (w tym roku zarejestrowało się 275 uczestników). Sukces pierwszych Spotkań Spawalników Wybrzeża stał się przyczyną organizowania podobnych imprez naukowo-technicznych w innych ośrodkach spawalnictwa w Polsce: Szczecinie, Olsztynie, Wrocławiu, Stalowej Woli, Rzeszowie i Poznaniu. Organizatorzy dziękują gościom za przybycie i aktywne uczestnictwo w Spotkaniu i zapraszają na kolejne, które planowane jest na początek września przyszłego roku.

dr inż. Dariusz Fydrych

Wydział Mechaniczny

 

____________________________________________________________________________________________________________________

PG Racing Team w Zakładzie Inżynierii Spajania

Zawody Formula Student to najbardziej prestiżowe studenckie motoryzacyjne zawody na świecie, którego finały odbywają się na w wielu krajach świata. W konkursie Formula Student biorą udział zespoły z niemal wszystkich politechnik w Polsce i znacznej większości na świecie. Pomysł na założenie zespołu Formuły Student na Politechnice Gdańskiej narodził się w głowach dwóch studentów: Pawła Kalinowskiego i Kamila Trzebiatowskiego, koordynatorów projektu, w grudniu 2014 roku. Nasz zespół PGRacing Team weźmie udział w finale tego konkursu w węgierskim Győr-Gönyü. Jest to niespotykana okazja do zaprezentowania potencjału studentów Politechniki Gdańskiej na świecie.

PGRacing Team to zespół zdolnych studentów Politechniki Gdańskiej, których połączyła pasja do motoryzacji i wyścigów samochodowych oraz chęć zdobycia cennego doświadczenia. Jest to jednocześnie część Koła Naukowego „Mechanik”, którego opiekunem jest dr inż. Bogdan Ścibiorski.

"Projekt naszego bolidu jest dość zachowawczy, bazujący na solidnych podstawach, które umożliwiają pierwszy start w zawodach i zdobywanie bardzo cennego doświadczenia.

Zakłada on spawaną ramę przestrzenną z rur stalowych, zaprojektowaną przez członków naszego zespołu. Dzięki uprzejmości Zakładu Inżynierii Spajania z Katedry Inżynierii Materiałowej i Spajania mamy możliwość pospawania ramy metodą MIG. Dzięki temu członkowie naszego zespołu mogą zdobyć bardzo cenne praktyczne umiejętności pod okiem doświadczonych pracowników Zakładu. Ze strony Zakładu nadzór nad pracami sprawują Ryszard Buza i Dariusz Karubin.

Dalsze założenia konstrukcyjne obejmują wykonanie poszycia z włókna szklanego. Użyjemy także czterocylindrowego silnika motocyklowego o pojemności 600 centymetrów sześciennych, gdyż jest to maksymalna pojemność jaką dopuszcza regulamin zawodów. Zaprojektowaliśmy podwójne zawieszenie z nierównoległymi wahaczami typu A, do których dołączą amortyzatory motocyklowe."

 

Osoby, biorące udział w pracach warsztatowych:

Józef Kucharski, student II roku Mechaniki i Budowy Maszyn

Marcin Kotarski, student II roku Mechaniki i Budowy Maszyn

Ireneusz Lasikowski, student I roku studiów II stopnia na kierunku Mechanika i Budowa Maszyn

Paweł Kalinowski, student II roku Mechaniki i Budowy Maszyn

Krystian Kobus, student III roku Mechaniki i Budowy Maszyn

Piotr Szczepański, student II roku Mechaniki i Budowy Maszyn

Marek Krygier, student II roku Elektroniki i Telekomunikacji

Kamil Trzebiatowski, student II roku Elektroniki i Telekomunikacji