Kierownik Katedry
prof. dr hab. inż. Krzysztof Kaliński
Kierownik Laboratorium
dr inż. Wiktoria Wojnicz
Zapytania ofertowe prosimy kierować na adres:
Katedra Mechaniki i Mechatroniki
Wydział Mechaniczny
Politechnika Gdańska
ul. G. Narutowicza 11/12
80-233 Gdańsk
e-mail: wiktoria.wojnicz@pg.edu.pl
Telefon: (+48 58) 347 13 24, (+48 58) 347 29 29
Laboratorium oferuje:
Badania podstawowe
- Badania własności mechanicznych materiałów, elementów oraz złączy konstrukcyjnych.
- Badania udarności sposobem Charpy'ego, próba udarowa spadającym ciężarem (DWTT), określenie temperatury kruchości.
- Próby statyczne oraz badania osprzętu zdejmowanego i osprzętu do podwieszania ładunków.
- Badania lin, łańcuchów i zawiesi.
- Badania wytrzymałości zmęczeniowej materiałów konstrukcyjnych w powietrzu i środowisku korozyjnym.
- Badania prędkości wzrostu pęknięć zmęczeniowych i określenie odporności na pękanie w płaskim stanie odkształcenia.
Badania dodatkowe
- Pomiary naprężeń i odkształceń elementów maszyn i konstrukcji
- Pomiary twardości materiałów konstrukcyjnych
Laboratorium posiada możliwość przygotowania próbek z materiału dostarczonego przez klienta.
Opracowujemy także ekspertyzy sądowe w zakresie "Badania wytrzymałości materiałów i konstrukcji".
Najważniejsze z ekspertyz i opinii wykonanych dla potrzeb organów procesowych:
- Ekspertyza wytrzymałościowa dotycząca katastrofy autobusu marki "Autosan" H9-21 pod Kokoszkami w 1994 roku.
- Ekspertyza z zakresu badań materiałowych i wytrzymałościowych elementów instalacji gazowej na poziomie piwnic w budynku przy ul. Wojska Polskiego 39 w Gdańsku w roku 1995.
- Ekspertyza z zakresu badań wytrzymałościowych i materiałowych pękniętej rury metalowej prowadzącej linę na bęben windy trałowej kutra rybackiego w roku 1998.
- Ekspertyza wytrzymałościowa przyczyn pęknięcia zawiesia mocującego zblocze na statku "Dar Młodzieży" w 2006 roku.
- Ekspertyza w sprawie pęknięcia zawiasów łóżeczka w szpitalu na oddziale Neonatologii w 2005 roku.
- Ekspertyza w sprawie przyczyn pęknięcia haka huśtawkowego w 2006 roku.
- Ekspertyza w sprawie przyczyn pęknięcia śrub mocujących wahacz zawieszenia do podwozia w autobusie NEOPLAN w 2006 roku.
- Ekspertyza w sprawie przyczyn pęknięcia zwrotnicy samochodu Citroen Berlingo w 2007 roku.
- Ekspertyza w sprawie przyczyn pęknięcia wahacza samochodu Fiat Uno w 2007 roku.
- Ekspertyza w sprawie przyczyn zerwania śruby napinacza rolki w samochodzie Oktavia Super B w 2008 roku.
Badania, analizy i ekspertyzy wykonują:
prof. dr hab. inż. Edmund Wittbrodt (biegły sądowy)
dr inż. Henryk Potulski
dr inż. Jerzy Stuczyński (biegły sądowy)
dr inż. Wiktoria Wojnicz
Pracownicy inżynieryjno-techniczni:
Janusz Paga